۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰

مجذوب:

468 نسخه خطي در مركز اسناد آستان قدس رضوي مرمت شد

468 نسخه خطي در مركز اسناد آستان قدس رضوي مرمت شد

مشهد - خبرگزاري مهر: رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت و بازسازي 468 نسخه خطی طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، سیاوش مجذوب حسینی اظهار كرد: از 468 نسخه خطی ذکر شده، تعداد هفت نسخه بسیار نفیس مربوط به قرن پنجم و ششم هجری بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بيان كرد: در میان این تعداد 62 جلد قرآن خطی نیز در کارگاه مرمت اسناد و نسخ خطی این اداره، مرمت و بازسازی شده است، که هفت نسخه مربوط به افرادشخصی بوده و مابقی قرآن‌های موجود در سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بوده است.

مجذوب در رابطه با مرمت قرآن‌های خطیِ شخصی گفت: به منظور حفظ این نسخِ ماندگار طی طرح "مرمت نور در ماه نزول نور" مرمت این قرآن‌ها به صورت کاملا رایگان انجام شده است.

وي بيان كرد: این قرآن‌ها طی مدت ماه مبارک رمضان و با هزینه‌ای بالغ بر40میلیون ریال مرمت و به صاحبانشان عودت داده شدند.

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار كرد: به علت بالا بودن هزینه‌های مرمت نسخ خطی، بسیاری از صاحبان این آثار ارزشمند، قادر به پرداخت چنین هزینه‌ برای مرمت و بازسازی نسخ خطی خود نیستند، لذا ارائه این طرح در دستور کار اداره حفاظت و مرمت قرار گرفت.

مجذوب بیان کرد: در راستای مرمت این نسخ خطی، برای پنج هزار و 206 برگ به هم چسبیده عملیات جداسازی صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر مرمت این نسخ خطی تعداد 584 نسخه خطی در سال گذشته آفت زدایی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت ومرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بيان كرد: برای هزار و 314 نسخه خطی، 299 نسخه چاپی و 422 شیئی عملیات گردگیری و پاکسازی صورت گرفته است، مازاد بر این موارد عملیات اسیدزدایی به صورت کامل بر روی یک هزار و758 برگ نسخه خطی و368 نسخه چاپ سنگی انجام شده است.

کد خبر 2079209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha